Avasin tänään tietokoneen klo 7.30, koska NYT alan tekemään gradua! Ajattelin, että aloitan "helpolla", vanhan kertaamisella, eli oman tekeleeni + muiden jo valmiiden gradujen lukemisella. Tavoitteena lukea yksi satasivuinen gradu tänään klo 14 mennessä. Kello on nyt 10:58, ja mitä olenkaan tehnyt tässä välissä:

- Jutellut chatissa kavereiden kanssa (koska tottakai FB pitää pitää yhtä aikaa auki, kun lukee gradua).
- Etsinyt Google kuvahaulla kuvia tähän blogiin.
- Lukenut horoskooppeja.
- Pelannut lempi nettipeliäni 15 min.
- Tehnyt smoothien ja ottanut ravintolisät.
- Kyykännyt ja lankuttanut. (Siis minä. :O Tärkeiden asioiden tekemisen välttely on taitolaji. ;) )
- Lukenut 12 sivua sitä gradua, joka mun piti lukea jo viikko sitten.
- Ja nyt kirjoitan tätä....

Että tästä tulee pitkä (luetaan lyhyt) kevät. Olen alustavasti ajatellut, että graduni suomenkielisen osuuden on oltava "valmis" huhtikuun alkuun mennessä, jotta huhtikuun ajan voin tehdä vieraskielistä tiivistelmää. Valmis / lopullinen työ on palautettava toukokuun alkuun mennessä. Ai miten niin kiire? :D

 

Samaan aikaan takaraivossa huutaa suukirurgin muistutus siitä, että mun tulee pudottaa 20kg painoa ensi syksyyn mennessä. :O Olen ollut nyt viisi päivää Jason Valen mehukuurilla, ja painoa on lähtenyt nelisen kiloa. Vointi on mitä mainioin, mutta koska suuri kalorivaje ei tee hyvää kilpirauhaselle, en jatka tämän pidempään pelkillä mehuilla. 
Siirryn lennosta Alejandro Jungerin Clean-ohjelmalle, jota olen ajatellut noudattaa myös viiden päivän ajan, minkä jälkeen jatkan perus paleoruokavaliolla. (Tuo Jungerin sivu on hurjan kaupallinen, en ole ostanut sieltä mitään, vaan seurasin viime syksynä hänen ilmaisvalmennustaan sitä silloin tekemättä. Facebook-sivunsa on parempi.) Jungerin ohjelmassa syödään vain kolme kertaa päivässä pirtelö-ruoka-pirtelö -mallilla. Maito- ja viljatuotteet, kahvi (kofeiini), sokeri ja keinomakeutusaineet sekä alkoholi ovat kiellettyjen listalla. Ruoan paistamista pitäisi välttää, mikä tulee olemaan todellinen haaste mulle. Pirtelö on tässä kontekstissa melko laaja käsite, se voi olla esim. sosekeitto. Joka aterialla otetaan probiootteja, ruoansulatusentsyymejä, jotakin maksaa tukevaa (mulla on voikukanjuuriuutetta) ja jotakin luontaista antibioottia (mulla oreganoöljy). Voitte vaan arvata, miten sairaan pahoja nuo uutteet/öljyt ovat, mutta kaikkea pitää kokeilla! :)
Tajuan, että pysyviä tuloksia saa aikaan vain pysyvillä muutoksilla, joten ymmärrän senkin, ettei nämä kuurit ole oikotie onneen. Halusin vain kertakaikkisen irtioton sokerista, kahvista ja muista herkuista ja kokeilla detoxia, jota en ole koskaan elämässäni tehnyt, vaikka olenkin kokeillut varmaan kaikki mahdolliset kuurit. En ole koskaan ennen ollut mehupaastollakaan.
Liikkumaankin pitäisi alkaa jossakin välissä, se varmasti myös tukisi jaksamista ja ehkä keskittymiskykykin paranisi. Tämän lisäksi elämässä on tietysti myös normaali arki pyykinpesuineen, ruoanlaittoineen sun muineen. Luojan kiitos mulla ei ole enää vauvoja! 

 

Mikä sitten on ongelma? Se että tässä on oikeasti ihan pirun paljon tekemistä ja keskittymistä! Järjellä tajuan, että olisi viisainta laittaa kaikki energia ja (vähäinen) keskittyminen graduun, mutta jos en jo nyt keväällä ala pudottaa painoa, olen syksyllä pulassa (kyllä kannattaa lykätä asioita!). Leikkaus tehdään joka tapauksessa, olen minä laihtunut tai en - lihavalle sen riskit ovat vain huomattavasti suuremmat. Mä en todellakaan kaipaa enää mitään lisäriskejä elämääni, olen saanut mun annoksen tälle elämälle. En ole vielä saanut juuri mitään aikaan - olenhan elänyt "uutta" elämääni vasta kuusi päivää, mutta tämä on sennäköistä elämää, jota haluan elää. Ei enää sängyssä makoilua eikä masennusta mulle, kiitos, vaan toimintaa ja kohtuullisia vaatimuksia. Käyhän ihmiset töissäkin, for heavens sake!  

 

1454720_1585202648360501_770584207241764