Niin kuin varmaan olette huomanneet, olen viettänyt koko kesän somelomaa huolella. Koneettomaan elämään on jo tottunut, vaikka se edelleenkin ajoittain ottaa rankasti päähän, varsinkin opintoihin liittyen. Aika päivittää kuulumisia siis.

 

Kesäkuu

Kesäkuu oli kylmä ja sateinen, niin kuin varmasti kaikki vielä muistaa. Kuun alkupuolen kaikki lapset oli kotosalla, ja elämä oli vähän semmoista lomaan totuttelua. Lasten lähdettyä omille teilleen alkoi äidillä ryhtiliike. Yllätin itsenikin istumalla pari viikkoa tiiviisti joka päivä yliopistolla. Sain luettua kaikki artikkelit, jotka professori oli vinkannut luettaviksi jo ajat sitten. Löysin jonkin verran lisääkin artikkeleita, ja muutenkin pää tuntui pursuavan ideoita. Tein paljon muistiinpanoja, joista toivon mukaan on nyt hyötyä opiskelujen jatkuessa. Jaksoin myös käydä sauvakävelyllä monta kertaa viikossa, ja tässä vaiheessa kesää sitä vielä jaksoi toivoa hellepäivien koittavan.

 

Heinäkuu

Heinäkuu meni sään puolesta samoissa merkeissä kuin kesäkuu. Heti alkukuusta tajusin, että jos aion elää kesäni täysillä, on syytä lopettaa auringon odottelu ja ryhtyä tuumasta toimeen. Olin etukäteen ajatellut, että opiskelisin heinäkuussakin pari viikkoa, mutta useammastakin syystä (esikoinen oli kotona koko kuukauden, kirjaston aukioloajat) luovuin suosiolla ajatuksesta - ei mua kauheasti tarvinnut suostutella. ;)
Heinäkuu oli erittäin sosiaalinen kuukausi. En edes muista, milloin viimeksi olisin tavannut niin paljon vanhoja kavereita tai sukulaisia. Se oli pitkästä aikaa kivaa!  Meillä oli myös yhdet juhlat perheessä, jotka nekin sujuivat mukavan leppoisissa merkeissä. Etukäteen mua hiukan huoletti, kun niin vähän ihmisiä oli tulossa, mutta pienellä porukalla saatiin aikaan mukavan intiimi tunnelma, ja päivänsankarikin oli tyytyväinen - sehän se pääasia on.
Ihmettelin jaksamistani, kun lähes joka päivä oli jotain menoa. Rahanmeno oli myös järkyttävää - jotain kertokoon se, että mulla meni pelkästään bensoihin 80€, vaikkei mulla ole edes autoa.  

 

Elokuu

Elokuussa viimein tuli kesä! Jälkiviisaana on tietysti helppo sanoa, että oi kunpa olisin tiennyt! Heinäkuun lorvailut on nimittäin harmittaneet nyt aika lailla, kun kaksi kuukautta vierähti tekemättä mitään opintojen suhteen. Ei tässä hätää niin kauan kun eläkehakemus on sisällä, mutta entäs sitten kun se tulee oletettavasti hylkynä takaisin - silloin ei taatusti hymyilytä ja antaisi vaikka vasemman kätensä näistä menetetyistä päivistä. Mutta ei surra sitä nyt!

Oi miten mä nautin lämpimistä ja aurinkoisista päivistä! Kävin joka päivä uimassa ja ottamassa aurinkoa kallioilla, parhaimpina päivinä useampia kertoja - ensin yksin, sitten lasten kanssa. Että mä rakastan uimista ja kellumista! Oon nyt kellunut toivottavasti koko talvelle varastoon. :) Ihana, ihana elokuu! Lapsilla alkoi luonnollisesti koulu kuun puolivälissä, mutta minä onnenpekka jatkoin vain auringonpalvontaa vailla huolen häivää...

Reetan kanssa ollaan oltu aika paljonkin tekemisissä. Hän kutsui mua mökilleen poimimaan marjoja, ja tietysti menin. En ole vuosiin ollut niin täynnä hyttysenpuremia kuin sen päivän jälkeen :) mutta kivaa oli! Mökin ranta oli mukavan matala ja järven vesi kuin linnunmaitoa. Poimittiin marjoja ja Reetan mies grillasi. Oikein mukava päivä! Toinen mukava päivä vietettiin, kun käytiin yhdessä eräässä tapahtumassa. Reetta otti äitinsäkin mukaan, ja minusta on ollut kivaa tutustua myös hänen perheeseensä. Kaikki niin mukavia ihmisiä!

En koko kesänä käynyt missään vertaisryhmissä, mutta nyt olen pikku hiljaa palannut niihin. Yliopistolla istun nyt ensimmäistä päivää. Tänään en vielä tee mitään "tuottavaa", kunhan olen suunnitellut syksyäni ja ilmoittautunut kursseille. Syyskuu näyttää jo hyvin täydeltä. Olen menossa myös SPR:n koulutuksiin ja vapaaehtoistoimintaan mukaan. Yliopiston liikuntakursseillekin tuli ilmoittauduttua. Saa nähdä, miten tästä kaikesta selvitään. Täyttä elämää! :)