Helpotuksen huokaus! Otin vähän asioista selvää vihdoin ja viimein, ja nyt kyllä elämä hymyilee. Olen suunnattoman helpottunut ja kiitollinen näistä uutisista.

Nimittäin tutkinnonuudistus ei vaikutakaan mun opintoihini! Kandinpaperit pitää tietysti ottaa ulos, se on sanomattakin selvää, mutta en joudu ensi syksynäkään tekemään mitään täydentäviä opintoja, kun mulla on jo kaikki syventävät opinnot tehty ja niistä kokonaismerkintä saatu. Sivuaineopinnoista pitää pyytää kokonaismerkintä välittömästi. Kyllä kannattaa venyttää asioita näin pitkään! ;) Koko kevään olen siis panikoinut aivan turhaan. No, tää on niin mua.

Toinen ihana uutinen on, että en todennäköisesti joudukaan maksamaan opintotukea takaisin, niin kuin mulle alunperin kerrottiin. Takaisinperinnän syynä olisi siis ollut se, että mun opintojen aikataulu sukkaa ja pahasti. Työkkärin täti sanoi, että olen kesken opintojen ollut niin pitkään sairaana, että sen perusteella multa ei voitaisi niitä perua takaisin. Tää on silkkiä mun korvilleni. Kiitos, kiitos, kiitos! <3

Nämä hyvät uutiset eivät tietenkään tarkoita sitä, että voin jatkaa niin kuin tähänkin asti - ei todellakaan. Koska mun muistini on mitä on (erittäin kehno), on mun omaksi parhaakseni tehdä joka tapauksessa tutkielma valmiiksi niin nopeasti kuin mahdollista. Tehdä sitä joka ikinen päivä niin kauan, kunnes se on viimein valmis. En todellakaan tahdo viivytellä ja käyttää koko kesää siihen, vaan teen sen nyt maalis-kesäkuun aikana niin valmiiksi kuin pystyn niin, että heti alkusyksystä saisin viimein paperit ulos. Oi Jumala, anna mulle voimaa ja keskittymiskykyä!

Nyt pitäisi vielä ratkaista se, että mistä mä saan rahaa. Mulla on opintotukea saamatta vielä kaksi kuukautta, mutta en voi ottaa niitä "ulos" nyt tässä kohdin, koska niiden käyttämisen jälkeen on saatava kuukaudessa paperit ulos yliopistosta. Sairauspäiväraha loppui jo, joten kai mun on haettava kuntoutustukea, vaikka sitä tuskin saan. Täytyy uskoa, että tämäkin asia jotenkin järjestyy. Vähän aikaa vielä pitää jaksaa ja selviytyä. Siispä hommiin! 

 

keep-calm-and-just-do-it-11.jpg